Projectmanager en teamleider van team projectmanagement Ronald Muis vertelt over het vertalen van de wensen van de klant naar concrete plannen.
‘Als je het mij vraagt, is er niks leukers dan om je vast te bijten in een vraagstuk van de klant. Om uit te zoeken waar het precies schuurt en om vervolgens met concrete plannen een mooie oplossing te kunnen bieden. Neem bijvoorbeeld het complex De Ridderhof in Amerongen van Woonzorg Nederland. Het verzorgingstehuis kwam bij DION Vastgoed Support met de wens om het bestaande zorggebouw te renoveren, te onderhouden en te moderniseren. Samen met de klant hebben we toen de precieze pijnpunten gedefinieerd en de mogelijke oplossingen onderzocht.’
Samen op zoek naar oplossingen
Zo kampte De Ridderhof met een capaciteitsprobleem. Eén van de zaken waar de klant tegenaan liep, was het gebrek aan parkeerruimte. Samen hebben we toen gekeken naar mogelijke oplossingen. Wat kunnen we met de beperkte beschikbare ruimte doen om toch te zorgen voor voldoende parkeerplaatsen? Voor het complex ligt nu een grasperk, met daarlangs een stoep, waaraan parallel geparkeerd kan worden. Toen ontstond het idee om de stoep een aantal meter te verleggen en om de parkeerplaatsen overdwars in te steken. Daardoor kun je, met slechts een klein aantal vierkante meters extra, veel meer auto’s kwijt. Hiervoor zijn we onder meer aangeschoven bij de gemeente. Zijn de ideeën haalbaar? Welke vergunningen zijn er nodig? Waar moeten we verder nog aan denken?
Een andere wens van de klant was om de gangen in het complex, die eerder behoorlijk donker waren, te moderniseren en zo ervoor te zorgen dat er altijd voldoende licht is voor de gebruikers. Ons plan? Een nieuwe vloer, het spuiten van de plafonds en het aanpassen van de verlichting.
Geen dure verrassingen
Tijdens de definitiefase zijn twee zaken van groot belang. Ten eerste moeten wij, van DION Vastgoed Support, de budgettering in de gaten houden. Passen alle werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden binnen het budget dat de klant van tevoren heeft vastgesteld? Waar liggen eventuele onvoorziene kosten op de loer en hoe kunnen we die voorkomen? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de klant achteraf voor ongewenste -hele dure- verrassingen komt te staan. Aan ons de taak om hen daarvoor te behoeden. Mochten bepaalde kosten onvermijdelijk blijken, dan ondersteunen we de klant altijd met het maken van de overweging: gaan we dit toch doen of is dat echt niet haalbaar?
Ten tweede is een goede samenwerking met continue communicatie cruciaal. Zo hebben wij wekelijks contact met onze contactpersoon bij Woonzorg Nederland om de gang van zaken door te spreken. Om zeker te weten dat alles nog steeds verloopt naar de wensen van de klant. Daarnaast is iedereen zo altijd op de hoogte van wat er gaat gebeuren. Dan kom je ook niet voor verrassingen te staan in de uitvoeringsfase. Want de uitvoering is vaak al spannend genoeg!
Wilt u meer weten over dit bijzondere project? Ik vertel u er graag alles over!
U kunt mij bereiken via ronald.muis@dion.nl en/of 06-23 999 407.