Het eind van het jaar is een mooi moment om terug te blikken én vooruit te kijken. In deze speciale editie van VastGoed! vertelt directeur Peter van Gulik over de periode na de uitbreiding met het kantoor in Zwolle (twee jaar geleden alweer) en over de plannen die op stapel staan.
Met een kantoor in Zwolle wilden jullie de klanten in deze regio beter bedienen en nieuwe relaties aangaan. Is dat gelukt?
‘Dat kun je wel zeggen. We zijn echt in de breedte gegroeid: meer klanten, meer medewerkers en een groter netwerk. Het aantal opdrachten is daardoor enorm toegenomen. We moeten wel zeggen dat de bouw de wind mee heeft natuurlijk.’
Dat klinkt positief.
‘Dat is het ook. We moeten er nu voor waken dat we door onze snelle groei, wel onze speerpunten overeind houden: klantvraag centraal en kwaliteit blijven leveren.’
Hoe ga je daarvoor zorgen?
‘Daarvoor zijn we op zoek naar ondersteuning. Een business controller, iemand die de bedrijfskundige kant in de gaten houdt, aanstuurt en waar nodig verbetert.
Jullie team is sowieso flink in ontwikkeling, toch?
‘In de afgelopen twee jaar hebben we er zo’n zes medewerkers bij aangenomen. Nieuwe inspecteurs Ricardo Schoemaker en Duco Hartlief en projectleiders onder wie Marcel Logtenberg en Peter de Jager. Ook bij ons tekeningbeheer hebben we extra capaciteit met Bastiaan Berg en Gert-Jan Odink.
Jacqueline de Vries werkt nu enkele maanden als medewerker marketing en sales én als relatiebeheerder. Zij is het aanspreekpunt voor nieuwe klanten en natuurlijk ook voor onze huidige opdrachtgevers. We hebben overigens niet alleen ingezet op uitbreiding van het team, maar ook op de opleidingen binnen ons team, zoals energietechniek, brandveiligheid en resultaatgericht onderhoud. Bovendien volgen we al ruim een jaar met z’n allen een leertraject, waarbij persoonlijke vaardigheden, samenwerken en professioneel handelen centraal staan.’
Heeft dat te maken met de focus van jullie dienstverlening?
‘Klopt. Die verschuift steeds meer van uitvoering naar advies. Dat betekent meer strategisch en tactisch overleg op directieniveau bij de klant. En dat vraagt bepaalde kennis en capaciteiten van ons team.’
Jullie zetten steeds meer in op samenwerking met andere gespecialiseerde partijen. Kun je daar iets over vertellen?
‘Wij stellen ons op als partner van de gebouweigenaar en daardoor krijgen we regelmatig de vraag waarbij er op interimbasis een project moet worden bemenst. Dan werken we bijvoorbeeld samen met een partner die gespecialiseerd is in werving, selectie en detachering. Samen zorgen we ervoor dat onze klanten de juiste kandidaat krijgen. Die dienst neemt een grote vlucht.’
Verandert er komend jaar nog iets in het dienstenaanbod?
‘Uiteraard ontwikkelt iedere dienst zich op basis van de klantvraag en de ontwikkeling in de markt, wet- en regelgeving, energievraagstukken en nieuwe aanbestedingsvormen, daar zorgen we natuurlijk voor. Daarnaast gaan we per dienst meer in teams werken. We hebben onze diensten duidelijker onderverdeeld in vijf hoofddiensten: Advies, Beheer & Onderhoud, Projecten, Interim en Energie. We zijn meer vanuit de klantbehoefte naar onze dienstverlening gaan kijken en naar de manier waarop we die presenteren. Ook dat hebben we opgepakt met een samenwerkingspartner, Comma | marketing & communicatie. Samen met hen hebben we ook een nieuwe huisstijl ontwikkeld, inclusief een nieuwe website die we begin 2018 presenteren.’
Wat gaat 2018 verder brengen?
‘Het komende jaar gaan we een slag maken op ICT-gebied. Met ons nieuwe projectmanagementsysteem heeft de klant straks via de cloud op ieder gewenst moment toegang tot alle info: tekeningen, data en afspraken. Verder verwacht ik dat we dit jaar onze groei bestendigen en dat klanten nog beter weten welke oplossingen wij hen kunnen bieden.’
Wil je je relaties nog een boodschap meegeven?
‘Ik wil iedereen een fijne feestdagen wensen, al het goeds voor het komende jaar en zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen: Einen guten Rutsch ins neue Jahr!’
Dion Vastgoed Support is week 52 gesloten. Vanaf woensdag 3 januari 2018 zijn wij weer bereikbaar.