Wavin Nederland heeft veel vastgoed in beheer. Fabrieken, opslagterreinen, verkoopfilialen en kantoren met verschillende technische aspecten en uiteenlopende omvang, zijn verdeeld over heel Nederland. Eindverantwoordelijk voor het adequaat beheer en al sinds jaar en dag werkzaam bij Wavin Nederland, is Edwin de Vries (manager filialen Wavin Nederland). Hij zegt hierover het volgende: ‘Wij zijn ons gebouwbeheer in stappen aan het verbeteren en we naderen het punt dat we op bijna alle onderdelen op het gewenste niveau zijn.’
In samenwerking met Dion Vastgoed Support worden de puzzelstukjes in elkaar gestoken. Er ontstaat een verbinding tussen het meerjarenplan voor het onderhoud, tekeningbeheer en contractmanagement. Edwin de Vries: ‘Door alles te digitaliseren hebben we een grote stap gemaakt. We weten nu exact welke installaties in welk pand staan en kunnen het onderhoud op afstand aansturen.’ Door daarnaast de contracten met lokale aannemers, installateurs en facilitaire partijen om te zetten naar overkoepelende raamcontracten, is er een zeer effectief gebouwbeheer. ‘Dion Vastgoed Support kan goed inschatten waarmee zij ons van dienst kan zijn. Men heeft de kennis op dit gebied die wij niet in huis hebben, met daarbij de ervaringen van projecten bij andere gebouwbeheerders.’
Het tekeningbeheer werkt nu ook via een ‘cloud’-oplossing, waarbij iedere mutatie in de tekeningen wordt gecontroleerd. Gerrit Oort, tekeningbeheerder bij Dion Vastgoed Support: ‘We hebben het overgrote deel van de tekeningen actueel en conform de Wavin-standaard. Zo kunnen we door het digitaal uitwisselen van de tekeningen aan contractors altijd werken met de laatste versie en kunnen we, na het aanleveren, snel controleren of deze voldoet aan de CAD-afspraken.’
Edwin de Vries geeft aan: ‘Iedere contractor kan aangeven welke tekeningen nog aangepast dienen te worden, dan maken we de keuze wie dit uitvoert.’
Door deze manier van werken hebben de medewerkers van Dion Locatiediensten, die het beheer van de productielocatie in Hardenberg verzorgen, ook altijd de juiste gegevens bij de hand. Het vervolg ziet Edwin de Vries ook al: ‘Er kan nog een stap worden gemaakt in het verder digitaliseren van storingen en het gebruiken van die data. Zowel voor onszelf als voor de afhandeling, betaling en met betrekking tot het onderhoudsplan.’
Nog genoeg te doen en te verbeteren, maar de basis is goed en dat is van belang!