Inkoop
Bij de inkoop van producten en/of diensten onderstreept iedereen het belang van een scherpe prijs tegen gunstige leveringsvoorwaarden. Helaas stopt bij veel organisaties het managen van de inkoop na voltooiing van de overeenkomst. Het contract verdwijnt in een la, het contact met de leverancier verwatert en er is onvoldoende controle op de levering van producten en/of diensten. De mogelijkheden voor een daadwerkelijk kosteneffectieve inkoop worden hierdoor onvoldoende benut.
Ontbreken van grip
Voor een klant die zijn activiteiten uitvoert in een gehuurd object inventariseren wij alle verplichtingen en toetsen wij op prijs en kwaliteit van de geleverde producten en diensten. Oorzaken als personeelswisselingen, onjuist gedocumenteerde afspraken en stilzwijgende verlengingen maken dat de grip ontbreekt. Ook de afweging of bepaalde activiteiten wel noodzakelijk zijn of een bijdrage hebben, is lastig te maken.
Contractbeheer
De eerste belangrijke stap is het samenstellen van een volledig contractendossier. Na het opvragen van de ontbrekende contracten en het op juiste wijze registreren van reeds aanwezige contracten, wordt de inhoud getoetst op basis van op alle doorbelaste kosten. Het resultaat wat wij vervolgens, naast een volledig contractendossier, aan de klant opleveren is een overzicht van het verbeterpotentieel in geld, tijd en kwaliteit. Daarnaast ondersteunen wij de klant in het afwegen en vaststellen van verbeterdoelstellingen aangaande het contractbeheer en realisatie van inkoopbesparingen.
Wilt u weten of u uw contractbeheer kunt verbeteren? Klik hier voor een aantal belangrijke vragen over contractmanagement en kijk waar u staat.